Zdrowo na słońcu

Pogoda tego roku nas rozpieszcza i już w maju przeżyliśmy fale upałów. Wyjeżdżamy, korzystamy z pogody i najczęściej wygodnie wylegujemy się na słońcu „ładując baterie” na resztę roku. Trzeba jednak pamiętać, aby przebywać zdrowo na słońcu i korzystać z jego uroków mądrze i z umiarem.  Jakie są zasady rozsądnego przebywania na słońcu?

Kremy z filtrem

Promieniowanie UVA i UVB jakiego doświadczamy podczas opalania(przebywania na słońcu) jest szkodliwe dla naszej skóry i nie ma wątpliwości, że należy się przed nim chronić aby przebywać zdrowo na słońcu. Warto zatem kupić krem ochronny z odpowiednim filtrem dopasowanym do naszego fototypu skóry.  Dla osób o skórze bladej, piegowatej, z jasnymi lub rudymi włosami, których skóra łatwo ulega poparzeniu słonecznemu najlepsze będą kremy z SPF 30, a podczas plażowania nawet 50. U osób z nieco ciemniejszym odcieniem skóry (jasnym, ale już nie bladym), która trudno się opala i łatwo ulega poparzeniom należy aplikować krem z SPF 15 (na plażę SPF 30).  Przy karnacji lekko śniadej, brązowych oczach i włosach oczy brązowe, skórze opalającej się po początkowym oparzeniu – potrzebna będzie ochrona kremów z filtrem 12–15, a podczas plażowania na ostrym słońcu 20–25. NAjniższe filtry 8-10 (na plaży 15) będą potrzebne osobom o śniadej karnacji, ze skórą która nie ulega poparzeniom i szybko się opala.

Przy użytkowaniu kremów z filtrami pamiętajmy, aby używać ich 20 minut przed wyjściem i nakładać ponownie co 2-3 godziny oraz każdorazowo po wyjściu z wody.  Co ważne filtrów używamy również wtedy, gdy planujemy spędzić czas w cieniu – słońce opala nas również wtedy.

 Ochrona głowy

Podczas przebywania na ostrym słońcu dłuższy czas można bardzo łatwo doprowadzić do przegrzania organizmu. Można temu zapobiec poprzez dawkowanie sobie kąpieli słonecznych, ale także używanie czapek i kapeluszy chroniących nasze głowy przed nadmiernym przegrzaniem.  Warto również pamiętać o regularnym, wzmożonym spożyciu wody podczas upałów. Na słońcu tracimy jej z naszego organizmu bardzo dużo.

 Okulary przeciwsłoneczne

Aby przebywać zdrowo na słońcu warto również zadbać o nasze oczy. Promieniowanie UV może uszkadzać siatkówkę. W ochronie oczu pomogą nam okulary z filtrami UV. Warto zaopatrzyć się w nie w salonie optycznym i zainwestować nieco więcej pieniędzy – w niektórych salonach można zakupić certyfikowane, dobre okulary przeciwsłoneczne już poniżej 100 zł. Takie okulary posłużą nam dłużej i będą lepiej chronić nasze oczy przed promieniami słonecznymi. Można dodatkowo sięgnąć również po suplement diety jakim jest luteina. Działa ona jak naturalny filtr przed szkodliwym promieniowaniem.

Najważniejsze aby zachować rozsądek i umiar. Szczególnie dbajmy o najmłodszych oraz o seniorów. Kremy z filtrami, schodzenie w cień, dużo wody i ochrona oczu oraz głowy – to podstawowe elementy, o których musimy pamiętać aby bawić się i odpoczywać zdrowo na słońcu!

Ćwicz pamięć Seniorze

Coraz więcej mówi się o tym jak ważny, w każdym wieku jest aktywny tryb życia. Ćwiczenia, czy choćby spacery mają dobroczynny wpływ na nasz organizm. Dla osób w starszym wieku ważny jest w tym samym stopniu trening umysłu. Ćwicząc pamięć możemy skutecznie zapobiegać rozwojowi chorób typu alzheimer czy miażdżyca, a  przede wszystkim przedłużać naszą sprawność intelektualną.

Trening umysłu

  1. Jak zabrać się do treningu naszej głowy? Warto zacząć od odpowiedniego dotlenienia organizmu. Przebywanie na świeżym powietrzu, szczególnie  podczas ruchu (spacer, marsz z kijkami, jazda na rowerze) sprawią, że dostarczymy organizmowi więcej tlenu.
  2. Ćwicz pamięć starając się uczyć na pamięć różnych rzeczy. Zapamiętuj słowa piosenek usłyszanych w radio, zapamiętuj przepisy kulinarne czy ucz się na pamięć wierszy. Szarym komórkom dobrze zrobi przypominanie sobie piosenek dziecięcych, rymowanek i wierszyków podczas zabawy z wnukami. Warto również próbować uczyć się na pamięć numerów telefonów.
  3. Ucz się. Wyszukuj informacje w internecie, słuchaj audycji radiowych, czytaj książki i prasę. Zdobywając nową wiedzę całkiem nieumyślnie ćwiczysz mózg i trenujesz pamięć!
  4. Zapisz się na zajęcia w klubach czy centrach seniora, albo na kurs języka obcego. Będziesz ćwiczyć swoją pamięć i czerpać przyjemność z nauki tego na co być może nigdy nie było czasu.
  5. Łamigłówki i gry będą dodatkowym bodźcem stymulującym naszą pamięć oraz funkcjonowanie mózgu. Krzyżówki, rebusy, sudoku, czy gry planszowe typu scrabble lub karciane typu brydż, remik to również skuteczny trening pamięci, myślenia i koncentracji uwagi – a przy tym świetna i miła forma spędzania czasu.

Odżywianie umysłu a dobra pamięć

Codzienny trening głowy wesprzyj dobrymi nawykami żywieniowymi. Przede wszystkim należy dostarczać mózgowi energii. A tej najwięcej oferują nam pełnoziarniste kasze, makarony czy pieczywo.  Niezwykle ważna jest zasada kilku porcji warzyw i owoców dziennie, gdyż dzięki nim dostarczamy sobie witamin A, C oraz E. Jedząc tuńczyka, indyka, fasolę, groch, orzeszki ziemne dostarczymy sobie niacyny (witamina PP), również przydatnej naszemu umysłowi do lepszej pracy.  Nie można zapomnieć o mikroelementach jak magnez, cynk czy bor, które wspierają aktywność umysłową. Można je znaleźć w jabłkach, brzoskwiniach, gruszkach, brokułach, ziemniakach, pestkach dyni, orzechach, owocach morza.  Jeśli owoce morza to i ryby, a te tłuste jak halibut, łosoś czy makrela to bogactwo kwasów omega-3 bardzo istotnych dla mózgu. Warto też pamiętać, że źródłem tych kwasów jest także nasz rodzimy olej lniany i siemię lniane – warto ich używać np. do sałatek, kanapek, wypieku domowego chleba.

O umysł warto dbać w każdym wieku, a im jesteśmy starsi tym to ważniejsze aby nie pozwolić naszemu mózgowi się rozleniwić. Pamiętajcie seniorzy, aby ćwiczyć pamięć, ale też dbać o zdrowe i dobre odżywianie mózgu.