Bariery ograniczające aktywność fizyczną seniorów

Do starego powiedzenia „sport to zdrowie” należałoby dodać „w każdym wieku”. O korzyściach płynących z regularnej aktywności fizycznej wśród seniorów można przeczytać w poprzednich naszych artykułach, mimo to jednak wielu z nich ma opory przed uprawianiem sportu. Spróbujemy dziś przyjrzeć się przyczynom tego zjawiska i przekonać niedowiarków, że nie ma czego się obawiać! 🙂 

Jednym z najważniejszych czynników łagodzących wpływ wieku i umożliwiających pomyślne starzenie się jest regularna aktywność fizyczna. Zapobiega ona także przedwczesnej śmierci i poważnym chorobom, pomaga także walczyć z nadwagą, korzystnie wpływa również  na naszą kondycję.  Sport dla Seniora jest także jednym z najskuteczniejszych sposobów zapobiegania chorobom cywilizacyjnym takim jak nadciśnienie czy cukrzyca. 

PAMIĘTAJMY! Nasze samopoczucie po 50 roku życia bardzo często jest konsekwencją wcześniejszego stylu życia, jak i też tego czy dbaliśmy o nasze ciało na długo przed pojawieniem się pierwszych objawów starzenia. Dlatego też trening Seniora powinien być uzależniony od obecnego stanu zdrowia, aktualnej kondycji fizycznej oraz wcześniejszych doświadczeń wysiłkowych.  Warto pamiętać o tym, że aktywność fizyczna Seniora może znacząco podnieść jakość życia i poprawić zdrowie.

Jedną z barier, które w znaczący sposób ograniczają udział osób starszych w różnych formach aktywności fizycznej jest wszechobecnie panujący stereotyp osoby starszej jako niedołężnej,  uzależnionej od pomocy innych oraz mającej trudności w poruszaniu się i wykonywaniu podstawowych czynności w domu. Tymczasem, jak wynika z badań, większość seniorów cieszy się dobrym zdrowiem, jest sprawna ruchowo i prace domowe nie stanowią dla nich problemu.  Inną przeszkodą, jednak nie mniej istotną jest przekonanie, że  u starszych osób, które cierpią na ograniczenia lub schorzenia narządu ruchu, aktywność fizyczna może nasilać dolegliwości bólowe. Jednakże, w wielu przypadkach jest zupełnie odwrotnie – odpowiednio dobrane ćwiczenia nie tylko tych przypadłości nie zwiększają, ale mogą je zmniejszyć i złagodzić. Bardzo wielu seniorów nie ćwiczy, ponieważ zniechęca je przekonanie, że aktywność fizyczna musi być intensywna i długotrwała.

PAMIĘTAJMY! Aktywność fizyczna ma nam sprawiać przyjemność. Jeśli nie lubimy niektórych ćwiczeń czy zajęć, nie zmuszajmy się do ich wykonywania. Lepiej jest znaleźć coś, co naprawdę pozwoli nam czerpać radość z podejmowanych działań. Wówczas szanse na to, że chętnie i regularnie będziemy spędzać swój  czas na zajęciach ruchowych, znacznie wzrosną.

Poniżej kilka wskazówek, które mogą ułatwić włączenie różnych form aktywności fizycznej w codzienny plan zajęć:

  • Warto zacząć powoli, niezbyt długo i niezbyt intensywnie. Na początek warto robić ćwiczenia przez pięć – dziesięć minut – może to być krótki spacer lub jazda na rowerze,  z każdym tygodniem zwiększając czas ćwiczeń o kilka minut.
  • Najpierw rozgrzewka! Nie można zapominać o rozciąganiu przed i po ćwiczeniach.
  • Pamiętajmy, że trzeba traktować siebie najlepiej jak można. Jeśli cokolwiek sprawia ból – należy natychmiast zwolnić! Jeśli z kolei coś sprawia nam wielką przyjemność – zróbmy więcej niż planowaliśmy!
  • Różnorodność to klucz do sukcesu. Postarajmy się tak zaplanować własną aktywność fizyczną, tak, by była zróżnicowana. Warto więc połączyć spacery, jazdę na rowerze, pływanie itp.
  • Nagrody. Postawmy sobie jakiś cel, i kiedy już go osiągniemy, sprawmy sobie jakąś drobną przyjemność.
  • Picie wody. Co dziesięć – dwadzieścia minut trzeba zrobić sobie przerwę w treningu i wypić minimum pół szklanki wody.
  • Współtrenujący. Uprawiajmy ćwiczenia z przyjacielem, przyjaciółką, sąsiadką czy rodziną. Nawzajem można dodać sobie otuchy, zachęcić się wzajemnie do osiągnięcia postawionych sobie celów.
  • Pomoc profesjonalisty. Jeśli nawet zwykle nie korzystamy z usług trenera personalnego, warto zafundować sobie godzinę z fachowcem, który nauczy nas podstaw, które później wykorzystamy w naszych treningach.
  • Porozmawiaj  z lekarzem! Jeśli cierpimy na chorobę przewlekłą lub mamy inne, nawet małe problemy ze zdrowiem, koniecznie poradźmy się lekarza!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *