Odporność u progu jesieni

Czy Wam też lato uciekło niepostrzeżenie, zanim zdążyliście się nacieszyć słońcem? Od kilku dni pogoda z pewnością już nie jest letnia. W naszym kalendarium nadeszła pora na wzmocnienie odporności przed jesienną słotą i zimowymi mrozami. Was też do tego namawiamy!

Czym jest odporność?

Odporność to zdolność naszego organizmu do zwalczania drobnoustrojów odpowiedzialnych za infekcje – wirusowe oraz bakteryjne. Może być szczególnie niska u dzieci, osób starszych
i przewlekle chorych.  Jednak bez względu na to czy jesteśmy dzieckiem, sprawnym trzydziestolatkiem,  osobą starszą czy chorą powinniśmy dbać o naszą odporność.  Zacząć najlepiej od razu. Nie czekajcie do pierwszych oznak przeziębienia, ale wprowadźcie
w życie kilka zasad już od dzisiaj!

Ruch na świeżym powietrzu

Latem to czysta przyjemność, ale jesienią i zimą nie rezygnujcie
z przebywania na dworze.

To właśnie wtedy hartujemy nasz organizm i uczymy go jak sobie radzić ze zmianami temperatury. Wiele badań naukowych potwierdziło już, że spacer jest świetną formą ruchu, która nie wymaga od nas nakładów finansowych i jest odpowiednia dla każdego! Bez ograniczeń wiekowych czy chorobowych.  Dla osoby niepełnosprawnej czy jeżdżącej na wózku także!

Podczas spaceru:

  • dotleniamy organizm – a dotleniony organizm stymuluje funkcje odpornościowe,
  • wytwarzamy endorfiny, czyli hormony szczęścia – w myśl przysłowia „w zdrowym ciele zdrowy duch!”,
  • zmniejszamy ryzyko udaru i chorób serca usprawniając przepływ krwi.

Zajrzyjcie do naszego sklepu i pozbądźcie się ostatnich wymówek, dla których tak rzadko wychodzicie z domu Wy, Wasi starsi rodzice lub podopieczni.

Na wzmacniające spacery proponujemy:

Laska w kwiaty

Sznurek do laski

Laska składana

Racjonalna dieta

Najłatwiej o nią zadbać latem. Świeże warzywa i owoce, szczególnie te sezonowe, same proszą się o włączenie do codziennych posiłków. Warto po nie sięgać zamiast aptecznych suplementów diety. Naturalne witaminy i składniki mineralne przyswajają się szybciej
i łatwiej! A w dodatku jak smakują! Jesienią i zimą sięgajcie po mrożonki. Owoce i warzywa, które zostały prawidłowo zamrożone oraz rozmrożone mają wartość odżywczą zbliżoną do produktów świeżych (oczywiście tych dostępnych w sezonie).  Podczas długich wieczorów warto również zajadać orzechy i suszone owoce – zawierają mnóstwo magnezu, potasu, błonnika i witamin z grupy B. Nie zapominajcie o miodzie, naparach z lipy czy herbacie malinowej. Lepiej (pysznie) zapobiegać niż leczyć.

Dla tych z Was, którzy mają problemy z przygotowywaniem posiłków mamy paru niezbędnych pomocników, zajrzyjcie koniecznie: https://zyjlatwiej.pl/5-kuchn

Witaminy

Czasami pomimo mądrej i zdrowej diety musimy suplementować niektóre witaminy.

Na pewno warto pochylić się nad witaminą D, która jest bardzo ważna dla prawidłowego funkcjonowania naszego układu odpornościowego. Latem pomaga nam słońce, zimą specjalne preparaty, w tym znany od pokoleń tran. Pamiętajcie jednak, aby przyjmowanie witamin skonsultować z lekarzem i poradzić się, jakie grupy witamin będą dla Was lub Waszych bliskich odpowiednie.

A jeśli już nabędziecie w aptece suplementy wzmacniające polecamy nasze pojemniki na leki. Pomogą Wam w organizacji leków i ich prawidłowym dawkowaniu. Ten ozdobny pojemnik na leki (https://zyjlatwiej.pl/pojemniki-na-leki/218-ozdobny-pojemnik-na-leki.html) doda nieco elegancji na najbliższe słotne i szare miesiące.

A Wy macie swoje sposoby na wzmocnienie odporności? Może jakieś babcine tajemnice przekazywane z pokolenia na pokolenie? Podzielcie się nimi!

6 myśli nt. „Odporność u progu jesieni”

  1. Dla mnie najskuteczniejsze jest hartowanie organizmu w ruchu na swiezym powietrzu. W ten sposob wzmacniam co roku swoja odpornosc i przygotowuje sie do kolejnej zimy. Pozdrawiam serdecznie Beata

    1. To prawda. I to hartowanie jest super w każdym wieku. Ponoć jeszcze działa kończenie wieczornego prysznica chłodna woda( najlepiej stopniowo zmniejszać temperaturę wody co kilka dni). Ale ja nie mam odwagi 😁

    1. Najlepiej zacząć od karmienia piersią i częstych spacerów 🙂 A potem dieta, ruch 🙂 Ale i tak od infekcji się nie ucieknie, tak się rozwija układ odpornościowy dziecka 🙂

  2. Brak słońca, nagłe ochłodzenie – to nie wpływa pozytywnie na nasz organizm. Dieta, ruch – to najważniejsze sposoby walki z przesileniem jesiennym. I nie zapominajmy o wodzie, chociaż już nie chce się pić tak, jak w upały!

    1. Tak, ruch to bardzo ważna rzecz. Dlatego pisaliśmy aby nie rezygnować ze spacerów jesienią i zimą. A wodę warto pić cały rok! I trzeba pamiętać aby dostarczać jej dużo dzieciom i osobom starszym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *